Léon Around The World

Delhi

Ik had het alarm van mijn wekker ingesteld op 7:30 en wordt abrupt gewekt, Vol goede moed loop ik naar de douche en draai voorzichtig de kraan open en........ Yes warmwater! Na mezelf te hebben opgefrist ga ik naar de ontbijtzaal en maak kennis met de rest van de groep onder het gemot van toast, omelet en oploskoffie. Na de briefing vertrekken we richting Old-Delhi, het oude stadscentrum. Het is al een paar dagen onrustig. De reisleider verteld dat de bevolking aan het protesteren is tegen het Indiase rechtsysteem. Aanleiding is de ter dood veroordeling van een terrorist. De bevolking vind dat het huidige rechtsysteem, wat een kopie van het engelse rechtsysteem uit kolonialetijdperk, achterhaald en veel te traag. De meeste toegangswegen naar het oude centrum zijn afgesloten door politiebarricades. In Delhi wonen 17 miljoen mensen en het is erg druk op de weg met zoveel wegen afgesloten. Na drie kwartier stapvoets rijden komen we aan bij de Jama Musjid, de grootste moskee van India. Zoals op de meeste heilige plaatsen moeten de schoenen uit. Voor een camera moet 300 rupees (ongeveer 3 euro) betaald worden. Nadat ik heb betaald lopen we de binnenplaats en krijgen uitleg van reisleiderVishvajeet(we mogen hem Vishnu noemen). De binnenplaats zit vol met duiven en dus ook met duivenpoep en daar lopen dus op onze sokken doorheen. Na de nodige filmpjes en foto's gemaakt te hebben maak ik ook nog een360van de moskee. Als dit gedaan komt er een mannetje van de moskee naar me toe dit naar mijn kaartje vraagt. Ik laat netjes mijn kaartje zien, waarop hij zegt dat im 2 camera's gebruik en dus ook 2 kaartjes moet kopen. Met tegen zin geef ik hem nog eens 300 rupees. Drie euro is voor ons niet veel maar Indiase begrippen is het bijzonder veel voor een paar fotootjes. Na de moskee zijn we het oude centrum ingelopen. Een wandeltocht van een uur door de smalle steegjes die vaak nog geen meter breed waar de lokalen ook nog met scooters en volgepakte riksja's door rijden. De steegjes zitten vol met winkeltjes van 2 vierkantemeter groot waar oude vrouwtjes hun spullen proberen te verkopen. In de steegjes hangt een sterke wierook geur, de één nog zoeter dan de andere. Na een uurtje te hebben rondgelopen stappen we weer in de bus en rijden de file weer in. De volgende stop is een monument op de plaats waar Mahadma Gandhi is gecremeerd, een korte stop en snel weer de bus in. Na een uurtje rijden komen we bij het restaurant aan. Het is inmiddels half 3 en iedereen heeft best wel trek. Ik dacht laat ik het niet te moeilijk maken , ik bestel een kipsandwitch. How wrong could I be. Ik kreeg als laatste mijn eten, de meesten handen inmiddels al afgerekend en kip heb niet kunnen ontdekken. Voor een laatste keer rijden we de file in richtingQutb Minar, de ruïnes van een oud tempelcomplex. Het begon al donker te worden dus we hebben nog snel wat foto's gemaakt en zijn toen terug naar het hotel gegaan. Het hotel bevind zich in een zijstraat van een locale markt. Ik ben met 3 andere reisgenoten over de markt gelopen al snel werden de Ray Bans en Rolexen aangeboden voor maar een paar honderd rupee. We hadden al snel door dat je tot 100 rupee moet afdingen. Nadat iedereen een paar Ray Bans rijker was zijn we terug gaan voor het eerste echte traditionele Indiase diner.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!