Léon Around The World

Jaisalmer part 2

Om half negen afgesproken met Làle en Yok Yieng. John kwam ook net aanlopen met z'n vieren lopen we richting centrum van de stad. We stoppen bij een lokaal koffietentje en het gebruikelijke ritueel begint weer, geen melk geen suiker. Ook deze meneer begreep het toch niet helemaal en John en ik krijgen koffie met gember. Hij had er behoorlijk wat gember ongedaan dus het was een pittige bak maar wel heel erg lekker. Làle is ondertussen ingesprek met een rijke Indiër uit Delhi die hier met zijn vrouw op vakantie is. Uit nodigt ons uit om naar zijn huis te komen als we weer in Delhi zijn. Helaas zijn we maar een paar uur in Delhi en vliegen dan weer terug naar Nederland. We lopen naar het stadscentrum wat zich in een gigantisch fort bevindt. We zoeken een leuk eettentje ik bestel een aardappelpuree met gebakken wittebonen en een lassi. Na het ontbijt bezoeken we eerst een een tempelcomlex wat bestaat uit 9 kleine tempels. Het is behoorlijk druk en het grootste gedeelte van de bezoekers bestaat uit Indiase toeristen. Het kost ons een dikke 2.5 uur om ons door de tempels heen te worstelen en het is inmiddels alweer lunchtijd. We besluiten bij een Tibetaans restaurantje met rooftop view wat te gaan eten. In eerste instantie is er geen plaats maar er vertrekken net een paar mensen dus we kunnen naar dakterras. Eenmaal op het dak begrijpen we waarom er geen plaats was. Het is een dakterras van een paar vierkante meter waar net 3 tafels oppassen. We bestellen koffie en omdat het een Tibetaans restaurant is natuurlijk ook momo's. Na de lunch gaan we deHaveli'sbezoeken. Haveli's zijn koopmanshuizen met prachtig bewerkte gevels. Het hele centrum is gebouwd in zandsteen in de stijl van de Haveli's is zoveel als mogelijk aangehouden. Dit geeft de stad een middeleeuws karakter wat nog eens extra wordt geaccentueerd door de honderden los lopende koeien. De eerste Haveli die we bezoeken is vrij slechte staat. Ik hoop wel dat hij gerestaureerd wordt want het is een schitterend gebouw. De tweede Haveli ligt niet echt in de buurt en we besluiten om via de kortste weg er naar toe te lopen. Al snel komen we in achterafstraatjes terecht waar normaal gesproken geen toeristen komen en worden we wederom verbaasd aangestaard door de locale bevolking op straat. Als we naar de Haveli vragen wordt wel bevestigd dat we goed zitten en na een paar keer vragen komen we bij de tweede Haveli. Het is niet één gebouw maar is een kort straatje. Yok Jieng staan bij een kraampje wat een soortsaladevan gepofte rijst, rijstnoodles, tomaat, rode ui en koriander. Het ziet er erg lekker uit en we kunnen de verleiding niet weerstaan en nemen er één. Het smaakt nog beter dan verwacht. De salade opgegeten en lopen de straat met Haveli's in en gaan in het laatste gebouw naar binnen en lopen daar een uurtje rond. Het zijn schitterende bouwwerkenen die de gebouwen die ik in Nepal en Cambodja heel mooi vond ver overtreffen. De zon begint al onder te gaan en we gaan langzaam richting hotel. Onderweg zien we een bordje unbelievable view point en gaan nieuwsgierig kijken. Het is inderdaad een schitterend uitzicht. Voor de zekerheid spoelen we de salade van een uur geleden weg met een cola. Op de terugweg naar het hotel kopen we nog een schaaltje met gekruide deegstengels. Weer een erg lekkere snack die we kunnen afstrepen van de todo list. Snel even opgefrist, facebook bijgewerkt en reisblogs geupload en daarna richting restaurant. Lekker gegeten in een best wel lux restaurant voor heel weinig. Daarna nog even richting centrum gelopen voor een lokale koffie met gember.