Léon Around The World

Jodhpur

Om 7:30 opgestaan, mijn koffer gepakt want vandaag is weer een reisdag. Nog ff een lokaal ontbijtje gescoord op straat en toen de bus in gestapt en de busrit weer gebuikt om mijn reisblog uit te schrijven. We komen al vroeg in middag aan. Met Làle en Yok Yieng pak ik een tuktuk richting centrum. We stappen uit in hef centrum bij de belltower, een kleine kopie van de Big Ben in Londen. Op het plein zit ook een lokaal restaurantje wat de lekkerste lassi's van India maakt. We gaan zitten en zonder een menukaart gezien te hebben worden er 3 lassi's op tafel gezet. Overval is delassiweer net iets anders en deze smaakt wel heel erg goed. We lopen daarna richting fort. Jodhpur staat bekend als de blauwe stad, vanwege de blauwe huizen van het oude stadscentrum rond het fort. Het fort ligt boven heuvel en door de nauwe smalle straatjes zigzaggen we tussen de tuktuks en koeien naar boven, maar echte fel blauwe huizen zien we niet. Na een kort klim van een kwartier zijn we boven op de heuvel en als we naar beneden kijken naar het stuk wat we net gelopen hebben zien we blauwe huizen. De huizen zien er pas echtblauwuit als je er van boven af op kijkt met zonlicht. We staan nu aan de voet van het gigantische fort maat het is al vrij laat in de middag en besluiten het fort morgen te gaan bezoeken. Er is ook een memorial voor de maharadja's om de buurt alleen kunnen we niet uit de lonely plannet halen waar precies. We zien in de verte een paar witte koepels, dat moet het zijn en lopen in die richting. Halverwege komen we langs een oude stadspoort. Een Indiër in uniform we spreekt ons aan en nodigde ons uit op zijn terras in de oude tuinen van het fort. We vragen of hij coca cola (goed voor de darmen) heeft en als hij dit bevestigd nemen we een korte pauze. We krijgen een pepsi cola en hij wil ons een stukje tuin laten zien. We volgen hem en krijgen een complete rondleiding door de botanische tuinen. De tuinen zijn echt schitterend met een behoorlijke diversiteit aan vogels, het is alleen ook hier winter en als je hier in de zomer zou rond lopen hoe mooi is het dan. Na een uur in de tuinen re hebben rond gelopen begint het donker te t worden. Het memorial vinden gaat niet meer lukken we lopen terug richting oude centrum. We zien een leuk restaurant en omdat het nog vroeg in de avond nemen we eerst wat Papadam, Naan en Raita(Indiase versie van tza tziki). Deze op het gemak opgegeten en daarna 3 lokale gerechten besteld met groentes en vruchten uit de woestijn waar ik nog nooit van gehoord had.