Léon Around The World

Jodhpur part 2

31 december dus de laatste dag van het jaar, de zon schijnt en het is ongeveer 20 graden. Het begint een vast ritueel te worden. Met z'n drieën in de tuktuk richting centrum. Een lokale koffie en dan onderhandelen tot we hem voor de zelfde prijs als de lokale bevolking hebben. We lopen via een iets andere route naar het fort en hopen wat meer en andere blauwe huizen te zien. We lopen een typisch Indiase winkelstraat in maar in India gaan de winkels veel later open dan in andere Aziatische landen dus zijn de meeste rolluiken nog gesloten. We lopen eerst nog even bij een hindoe tempel naar binnen. Altijd spannend, want het is geen toeristische tempel maar simpele tempel waar veel lokalen aan het bidden waren, maar we worden hartelijk ontvangen. Na het bezoek aan de tempel beginnen we aan de klim omhoog door de smalle straatjes met blauwe huizen, die er ook nu weer niet zo blauw uit zien. Maar eenmaal boven op de heuvel met een laagstaande zon zijn de huizen mooi blauw. We lopen hetMeherangarthfort in de binnenkant is nog mooier dan de buiten en waarschijnlijk nog mooier dan de voorgaande forten. De afwerking van het gebouw is schitterend. We lopen een dikke 3 uur door het fort en begint behoorlijk druk te worden. Te druk om nog leuke foto's te maken zonder toeristen er op. We gaan terug maar het oude centrum en gaan een omelet bij de omletshop. De eigenaar heeft 1 gaspit met 1 klein koekenpannetje maar bakt 1500 eieren per dag. Een plaats om te zitten heeft hij niet echt. We komen in een magazijntje van een paar vierkante meter helemaal volgestouwd met eieren en wat frisdrank kunnen samen met 3 britste toeristen op wat dozen zitten. Het duurde even voor het omeletje er was maar het wad het wachten meet dan waard. Omdat we toch dichtbij zijn pakken we nog de lekkerste lassi van India en omdat het wel heel erg warm begint te worden gaan we naar een park in de zon zitten en een beetje uit te rusten van de stevige wandelingen van de afgelopen dagen. Als de temperatuur wat gedaald is pakken we een tuktuk richtingUmaid Bhawan Palace. Het paleis blijkt grotendeels niet toegankelijk voor toeristen en na een paar fotootjes gemaakt te hebben zit er niets anders op dan met een cola op het terras in de zon te gaan zitten. Tegen zonsondergang gaan we terug maar het hotel. Het hotel heeft een groot feest georganiseerd in de tuin. Als ik om 20:00 naar de tuin loop is er nog bijna niemand. Indiërs. Zijn niet zo snel dus die zullen zo wel komen. Terwijl een erg slecht DJ zijn kunsten vertoond geniet ik ondertussen van de hapjes die geserveerd worden. Ik heb mijn hoop op de rockband gevestigd, alleen lijkt het er op dat ze niet willen of durven spelen. Soms lijkt het er op dat ze willen beginnen met spelen, maar stoppen dan abrupt. Mensen uit het publiek worden uitgenodigd om een liedje te zingen. Het is nu ongeveer 22:00 en nu gaan ze echt spelen. Opdat moment loopt een aantal politie mensen richting podium en worden de band en DJ gearresteerd en dus einde feest. Later blijkt dat in het hele land alle feesten zijn gecanceld vanwege het overlijden van het meisje wat op brute wijze verkracht is. Een aantal mensen blijft in de tuin ik ga naar het restaurant want het is inmiddels behoorlijk afgekoeld. We bestellen een paar biertjes en maken het gezellig. Om 12 uur gaan we richting tuin en vieren daar het nieuwe jaar.