Léon Around The World

Survival of the fittest

De reis begint nu zijn tol te eisen. Vandaag zijn er precies op de helft en hebben nog anderhalve week te gaan. Reisgenote Yin is gister met uitdrogingsverschijnselen naar het ziekenhuis gebracht. Marco ligt met jas aan en zijn pet nog op zijn hoofd in bed. Max is na een paar keer in zijn soep geroerd te hebben zijn bed in gedoken. In de lobby van het hotel horen we dat ook de reisleider met koorts ziek op bed ligt. Omdat Làle een behoorlijke hoest heeft ontwikkeld en om uit te sluiten dat het geen longontsteking is, gaan Làle, Yok Yieng en ik eerste langs iets wat tussen een huisartsenpraktijk en een ziekenhuis in zit. Röntgenfoto gemaakt en het blijkt bronchitis te zijn. Het consult kost 500 rupee. De röntgenfoto kost 200 rupee en antibiotika kuur 340 rupee. 70 rupee is ongeveer 1 euro dus het hele grapje kost ongeveer 15 euro. Geen longontsteking dus kan de planning voor vandaag kan gewoon doorgaan en lopen richting oude centrum van de stad Udaipur. Udaipur ligt aan een aantal kunstmatig aangelegde meren waaraan veelhaveli's en paleizenstaan. De meeste functioneren nu als luxe hotels en zijn niet toegankelijk. Het is al laat in de ochtend en het is behoorlijk druk. Na een korte tactiek bespreking lopen we naar het City Palace Museum. Een toegangskaartje kost 100 rupee maar waar ze in India heel goed in zijn is geld verdienen aan camera's. Bij alle musea moet je betalen voor elke camera die je mee naar binnen neemt. Een gewone camera 100 rupee en een video camera is 300 rupee. Terwijl je tegenwoordig met iedere fotocamera, mobile telefoon, iPod en iPad kan filmen. We maken eerst een korte wandeling door de paleistuien en gaan dan het museum in voor het echt te druk wordt om foto's te maken. We lopen een uur in het museum rond in een al weer schitterend bouwwerk. Daarna wordt het te druk om mooie foto's te maken. We lopen het oude stadscentrum in een nemen een vers geperst ananassapje. Het is inmiddels half 3 dus tijd om wat te eten. We zoeken rooftop terras op met uitzicht richting het meer en bestellen wat snacks. Omdat we een boottocht over het meer willen doen bij zonsondergang hebben we nog wat tijd voor een korte wandeling over het schiereiland en schieten nog wat plaatjes van ban de lokale bevolking en lopen naar de opstapplaats voor de boottocht. Het Pichola meer isdecorgeweest voor mijn favoriete James Bond film Octopussy. Een van de eerste dingen die ga doen als ik thuiskom is deze film kijken (eerst natuurlijk WIDM). De boot vaart langs de paleizen en stopt op een eilandje met een klein paleis waar de Taj Mahal op is gebaseerd. Een klein eilandje waar weinig te zien is dus snel weer op de boot om foto's van de ondergaande zon te maken. Het begint al behoorlijk af te koelen en gaan wat koffie/thee drinken in backpackers restaurant. Een franse backpacker en twee amerikaanse backpacksters schuiven aan en we wisselen wat info uit over de bezochte steden en de steden die we nog gaan bezoeken.