Léon Around The World

Agra

Vandaag is het eindelijk zo ver. Vandaag ga ik de Taj Mahal zien, het mooiste gebouw ter wereld en ook niet voor niets één van de zeven wereldwonderen. In Agra is een hoop te zien en we zijn hier maar één hele dag dus beginnen we de dag met een stevig ontbijt. Op de hoek van de straat staat een kraampje waar ze omeletten verkopen. We bestellen ieder een omelet en een lokale koffie en lopen terug naar het hotel.
We worden verdeeld in groepjes van 3 en ieder groepje van 3 krijgt de hele dag de beschikking over een vaste tuktuk en chauffeur. Het zal niet echt een verassing zijn wie mijn tuktuk matties zijn. Onze chauffeur heet Rakesh en hij zet dat we veel geluk hebben, het is zonnig en de afgelopen dagen was het erg misstig en dat is niet goed voor mooie foto's

We rijden met z'n allen naar de eerste poort van de Taj Mahal. Iedereen heeft een dagrugzak gemaakt en die leveren we in bij een souvenirwinkel. Behalve geld, een paspoort en een fotocamera mag je niets mee naar binnen nemen. Mijn videocamera mag ik tot aan detweede poortmeenemenflokatie en dan moet ik hem inleveren. Als ik het nog niet zeker wist weet k het nu wel zeker, bij mijn volgende vakantie laat ik mijn videocamera thuis. Gelukkig krijg ik wel de foto's van mijn reisgenoten. Mijn iPhone heeft een leuke camera maar die haalt het niet bij mijn videocamera en als schrale troost maak ik wat maar wat360's.

De Taj Mahal is een mausoleum dat tussen 1631 en 1648 tot stand kwam in opdracht van de Indiase grootmogol (Mogol is een mengras van Mogolen en Perzen) Shah Jahan, als grafmonument voor zijn hoofdechtgenote Mumtaz Mahal, die in 1631 in het kraambed overleed. Later werd ook zijn eigen lichaam erin bijgezet. Het mausoleum geheel gemaakt van marmer lijkt geheel beschilderd maar is in werkelijkheid ingelegd met edelstenen. Het hele gebouw is werkelijk schitterend en dan ook nog een letterlijk schitterend als het zon licht op het marmer en edelstenen weerkaatst. Na 2 uur te hebben rond gelopen gaan we richting tuktuks, De rest van de groep gaat eten wij gaan naar het rode fort van Agra. Het laatste fort van deze reis. Làle heeft het al helemaal gehad met de forten en ik ga met Yok Yieng naar binnen om nog wat laatste plaatsjes te schieten. Het is niet heel erg druk dus dat lukt goed. Ook hier zijn hele zijn net als bij de Taj Mahal hele delen marmer ingelegd met edelsteen. Ok hier lopen we weer 2 uur rond en gaan dan terug naar de tuktuk. Làle heeft al aardig wat vrienden gemaakt bij de tuktuk bestuurders en we krijgen een thee aangeboden van één van de chauffeurs. Volgende stop isEtimad-Ud-Daulaookwel Baby Taj genoemd, Ook dit is net als de Taj Mahal een marmeren mausoleum ingelegd met edelstenen maar dan veel kleiner. Kennelijk ook voor de meeste toeristen niet echt aantrekkelijk want er loopt maar een handje vol toeristen rond. Eindelijk op het genmakt wat foto's maken zonder dat irritante toeristen op staan. Het is inmiddels 16:00 geweest en de zon staat al erg laag. Snel richting tuktuk om naar de achterkant van de Taj Mahal te rijden. Daar is een park waar je de Taj Mahal bij zonsondergang kunt fotograferen. Je moet een paar honderd rupee betalen om het park in te mogen, je kunt ook langs het park richting Taj Mahal lopen dan kijk je niet recht op de Taj Mahal, maar ik vond de licht inval van de ondergaande zon mooier van de gratis locatie waar wij stonden.
Ik vind ook defotodie ik hier gemaakt heb de mooiste van deze vakantie.

En dan terug naar het hotel, we willen nog wat chips in slaan voor in de trein. Vanavond vertrekken we met de nachttrein richting Varanasi en omdat mijn treinreizen in China en Madagascar niet helemaal vlekkeloos verliepen ben ik benieuwd hoe deze gaat verlopen.
Het is de laatste dagen in de omgeving van Delhi en Agra mistig geweest dus alle treinen rijden al met een paar uur vertraging. De nachtrein zou om negen uur vertrekken maar had al wat vertraging vanwege de mist. Als we bij het hotel aankomen is de vertrektijd al door geschoven naar half 1 's nachts. We kunnen dus op het gemak boodschappen doen bij een heuse supermarkt, de einig die we tegen gaan komen deze reis. Flink wat te snacken ingeslagen en als we weer bij het hotel komen is vertrektijd 2:00 's nachts geworden. Dan ook nog maar uitgebreid eten. Vlakbij het hotel een lokaal restaurantje gevonden. Je kunt alleen niet 4 uur over een maaltijd doen. Toen we vertelden dat we tot 2:00 uur moesten wachten op de vertraagde trein bood de restaurant eigenaar aan dar we tot 2:00 in het restaurant konden wachten. Dat aanbod hebben we afgeslagen, echt warm was het niet. Vlak naast het hotel zit een Café Coffee Day, een soort Star Bugs, daar is het sowieso altijd bloed heet binnen. Eerst daar nog maar een echte koffie halen. Er waren meer reisgenoten die dat dachten. En ook hier konden we tot 2 uur wachten nadat we de situatrie uitgelegd hadden. Daar hoefden we niet lang over na te denken. Uiteindelijk zijn we om 3 uur maar het station gegaan en om kwart over 4 zaten we eindelijk in de trein. Dat wordt dus een heel kort nachtje en morgen een hele lange dag in de trein.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!