Léon Around The World

Varanasi

Het is inmiddels 4 uur in de morgen als we de trein in stappen en ik verlang naar mijn bedje.
Het is nu niet gelukt om de hele groep in één wagon te krijgen, dus ik zit met Làle, Yok Yieng, John, Kathy en Marco in een andere wagon dan de rest van de groep. De anderen zitten 2 wagons verder maar mocht het nodig zijn kunnen we er zo naar toe lopen. We zitten gelukkig wel alle 6 in dezelfde slaapcoupé. Het is lastig om in het donker de bednummers te vinden en als we bij de juiste coupé aankomen zijn 4 van de 6 bedden bezet door Indiërs. Dan maar weer checken of we wel de juiste wagon hebben zonder al te veel herrie maken, we willen niet onnodig mensen wakker maken, maar alles lijkt te kloppen. Ondertussen wordt één van de Indiërs wakker. Ik ben nu al een behoorlijk tijdje wakker en ik heb op dit tijdstip geen zin een discussie over een bed. Die komt er gelukkig ook niet, één voor één worden ze wakker en vertrekken ze zonder iets te zeggen. Later horen we dat het derde klas passagiers zijn die zo lang mogelijk op de bedden gaan liggen tot er iemand het bed claimt.

Iedereen gaat zijn bedje opmaken en wat gelijk opvalt is dat Làle in het dagelijks leven stewardess is. Ze regelt alles vlekkeloos. Schoenen en koffers onder de onderste bedden en je handbagage op je bed, binnen een paar minuten heeft ze geregeld dat iedereen op z'n bed zit met schone lakens, dekens en een kussen. Het is bijna half vijf en dan eindelijk kan ik gaan slapen.

Het grootste gedeelte van de morgen geslapen en de middag gevuld met Yatzee want heel veel anders is er niet te doen. Het spoortraject van India is grotendeels éénrichtings verkeer. Eén spoor dus kan er maar één trein rijden, alleen bij de stations zijn er meerdere sporen. Treinen zonder vertraging hebben voorrang en omdat wij toch al hopeloos vertraagd zijn staan we onderaan op de voorrangslijst en wordt de vertraging alleen maar groter. De planning was 's ochtends vroeg aankomen in Varanasi, het is vroeg in de avond geworden en zijn we dus eigenlijk een dag korter in Varanasi. We zitten niet in en ook niet dicht bij het centrum dus dan is het goed hotel. Goede hotels in het centrum zijn boven het shoestring budget .