Léon Around The World

Varanasi part 3

De wekker gaat om 5 uur. De eesrte keer deze vakantie vroeg uit bed. De zellfde boottocht als gisteravond staat weer op het programma. Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom, want er is veel minder te zien dan de gisteravond. Na de boottocht lopen Làle, Yok Yieng en ik richting de Manikarnika Ghat waar de vorige avond hiervoor nog 14 creamties tegelijk plaats vonden. Op het moment dat we aankomen zijn er al weer 3 creamaties aan de gang. We worden uitgenodig om bij de familie te komen staan (als we maar geen foto's maken) maar dat aanbod slaan we af. We lopen tussen de nog dampende grond en hopen as door naar een hoger gelegen gedeelte.


Daar stellen we een thee bij een lokaal kraampje en we vragen ons af of de hij water uit de Ganges gebruikt. Dat is niet het geval hij vult een pan met bronwater en kookt daar thee van. Dus met een gerust hart drinken we de thee op. Vervolgens loopt hij met een aantal vieze kopjes richting de Ganges en wast ze vervolgens in de Ganges. Gelukkig hadden we om thee in plastic wegwerpbekers gevraagd.


Vanaf Manikarnika Ghat is het een klein stukje lopen naar deKashi Vishwanath Temple. Dit is één van de belangrijkste tempels van India. We lopen eerst tussen de grotestapels brandhoudbestemt voor de crematies en later door de smalle steegjes richting de tempel, die toch lastig te vinden is. Er zijn wel opvallend veel bewapende Militairen in de smalle steegjes, dat zie je in dit soort landen wel vaker bij banken of bij juweliers maar een bank of juwelier kan ik niet ontdekken. Na een beetje navragen komen we bij een zwaar bewaakte poort en dit blijkt de ingang van de tempel. Ook dit keer mag er niets mee naar binnen behalve een pasoort. Yok Yieng blijft achter bij de rugtassen en ik ga met Làle naar binnen. Ik loop de poort door en moet door een metaal detector lopen en daarna word ik gefouilleerd. Door een smalle steeg van ongeveer 50 meter vol zwaar bewapende militairen lopen we naar de tweede poort. Weer worden we gefouilleerd en moeten we ons paspoort laten zien. De schoenen moeten weer uit en die mogen we daar stallen. Alles wordt opgeschreven en dan mogen we naar de tweede poort. De bewaker bij de tweede poort begint op een redelijk boze toon in het Hindi tegen ons te praten en hij roept wat naar de man die net ons paspoort heeft gecontroleerd. Die roept weer wat in het Hindi terug en we worden voor een derde keer gefouilleerd en mogen dan naar binnen. De tempel zelf is niet heel groot en ook niet heel mooi. Wat hem wel bijzonder maakt is het massieve gouden dak en de massieve gouden deuren. Dat verklaart waarschijnlijk de vele zwaar bewapende militairen. En liep ik aan het begin van de deze vakantie te klagen over duiven- en rattenuitwerpselen, in deze tempel lopen apen.....


De vakantie zit er bijna en we hebben niet heel veel zin meer om nog dingen te doen en zien en gaan aan het zwembad in de zon liggen. Als we 's avonds aan Vishnu vertelen dat we ook de Kashi Vishwanath Temple zijn geweest zegt hij gelijk: Not possible". waarop wij weer zeggen "Yes, we did." Hij legt uit dat de Kashi Vishwanath Tempel alleen voor Hindoes toegankelijk is en dat we dus heeeeeeeel erg veel geluk hebben gehad, toen Indira Gandhi de tempel een keer wilde bezoeken, is haar de toegang geweigerd om dat ze met een moslim was getrouwd, dus zelfs voor hindoes is het niet altijd mogelijk. Nu beseffen we pas waarom de man zo moeilijk deed toen we naar binnen wilde en dat we echt heeeeeeeel veel geluk hebben gehad.

Het is nu aftellen, de laatste uurtjes in India, er zijn een aantal reisgenoten hadden geen zin in een tweede treinreis en vliegen terug naar Delhi. Om 8 uur vanuit het hotel naar het station vertrokken voor de laatste reis deze vakantie. Een treinreis en dit keer zonder vertragingen.
John is mijn stappelbedbuddy en ik als ik met hem zit te praten komt onderwerp gamen aan de orde. Blijkt dat we allebei fanatiek Unreal hebben gespeeld. Het is inmiddels half 10 en ik moet vechten tegen de slaap. Drie weken India waren heel erg vermoeiend en dat begint me nu echt op te breken. Ik ga mijn stapelbed opmaken en om 10 uur lig ik te slapen.


Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!