Léon Around The World

Weer terug in Delhi

De laatste dag van de vakantie alweer. Ik had geen wekker gezet en Vishnu wekt me om 8 uur 's ochtends en vertelt dat we over een half uur in Delhi zijn. Snel mijn lakenzak ingepakt en een Indiaas half uurtje later (lees een dik uur) rijden we naar het hotel waar we tot 11 uur 's avonds nog een hotelkamer hebben.


In het hotel aangekomen snel opgefrist en daarna met Làle en Yok Yieng in de lobby afgesproken. We gaan met de metro naar deAkshardhamtempel. De tempel is gebouwd in 2005 ter ere van de Commonwealth games die in 2010 in Delhi zijn gehouden. De metro schijnt heel druk te zijn. Ik ben wel benieuwd wat ik kan verwachten, net zo druk als Moskou of echt Japanse taferelen, waar mensen op de stations echt de metro in gepropt worden.


De metro is gezellig druk, maar genoeg ruimte om te staan. en na een paar minuten rijden zijn we al bij de tempel. Ruim voor we bij de tempel komen moeten weer alle spullen ingeleverd worden. Ook fotocamera's mobiele telefoons moeten ingeleverd worden. Ik heb dus ook geen foto's kunnen van deze tempel maken. Achteraf vond ik dat ook niet zo erg. Iedereen is helemaal lyrisch over deze tempel maar voor mij is het de Amsterdam Arena van de tempels. Nieuw en wel mooi, heel mooi gedetailleerd zelfs, maar totaal geen sfeer. De tempel leeft niet, alles ziet er nieuw uit en mijn idee bij een tempel is een oud vervallen gebouw en dat is dit absoluut niet. Ik ben onder tussen ook wel een beetje tempel moe en misschien had ik deze tempel beter op dag 1 kunnen bezoeken maar toen was het centrum afgesloten.


Twee uurtjes rond gelopen, het is een gigantisch groot complex met een groot tuin. Twee uur door het complex gelopen en op naar de volgende tempel. De Lotustempel is de volgende bestemming, een rit van een half uur met de metro. Als we in de metro stappen is deze al meer dan gezellig druk. In de Indiase metro zijn er speciale coupés voor vrouwen. Làle en Yok Yieng zitten in de vrouwencoupé en ik loop door naar de volgende coupé. Làle heeft de lonely planet en ik heb geen idee waar ik uit moet stappen. Làle en Yok Yieng zijn niet heel lang en ik moet constant op mijn tenen staan in zo'n volle metro om te kijken wanneer ze uit stappen.


Ook de Lotustempel ligt op een paar minuten loop afstand van het metro station. Ook dit is een heel moderne tempel in de vorm van een waterlelie. De tempel wordt niet bezocht door toeristen en al snel moeten we weer op de foto. Van binnen ziet de tempel er niet bijzonder uit dus we lopen een snel rondje om de tempel en lopen weer naar de uitgang. Een laatste lokale thee besteld tegen het lokale tarief van 8 rupees natuurlijk. En weer door naar de volgende bestemming, hetpresidentiële paleisen de ministeries van justitie, binnenlandse- en buitenlandsezaken. Ook dit is weer een rit van ongeveer 20 minuten. De metro was al druk maar begint alleen maar drukker te worden, Na 29 minuten lekker knus tegen elkaar aangestaan te hebben komen we weer boven de grond. Er is veel politie ( Indiase mobiele eenheid) op de been, al begrijpen we net helemaal waarom. Als we richting het paleis lopen, worden er langs de weg tribunes opgebouwd. Het lijkt er op dat er een parade gaat plaats vinden. Bij het paleis aangekomen is het ondertussen 17:00 en het begint alweer donker te worden. Snel wat foto's gemaakt en dan spoedoverleg voor een eetgelegenheid. We gaan weer met de metro naar een soort winkelcentrum, een rit van ongeveer 10 minuten, Het perron is best vol en als de metro aan komt rijden betwijfel ik of we er wel in passen, we overleggen snel of we deze metro pakken of de volgende, maar er valt weinig te kiezen. We waggelen met de hele horde mee richting metrowagon en stoppen zit er niet in wat we worden gewoon de metro in geduwd. En ook een grote groep mensen achter ons gaat nog de wagon in. Zo knus als dit heb ik het nog nooit mee gemaakt, dus toch Japanse taferelen. Ik ben blij dat het geen lange rit is en we eindelijk weer boven de grond zijn. Het winkelcentrum is een groot rond plein met westerse winkels er om heen. Het is te merken dat we nu in een beter gedeelte van de stad zijn, de prijzen zijn er ook een stuk hoger. We lopen een rondje over het plein, drinken een koffie en geloven het wel. We gaan terug naar het hotel en zoeken gaan daar inde buurt at eten.


Om 22:00 gaan we in de bus richting het vliegveld. John en Ik hebben weer een andere vlucht dan de rest van de groep en vertrekken een uur eerder. Als ik de douane formaliteiten heb afgehandeld kan ik nog precies een kwartier om een koffie bestellen. Na een kwartier een werk ik de laatste slokken koffie naar binnen en neem afscheid van Làle en Yok Yieng. Ik heb erg veel van deze twee mensen geleerd. Als ik op sta wordt er al omgeroepen dat mijn vlucht mag beginnen met boarden en ik moet nog een behoorlijk stukje lopen. Als ik bij de gate kom staat er een lang rij maar gelukkig heeft John een plekje voor me vrijgehouden.



India stond niet hoog op mijn verlang lijstje van landen om te bezoeken. Maar omdat Madagascar vrij duur uitviel, wilde ik niet kort erna weer zo'n dure reis maken. India was de enige optie, ver weg en toch niet duur. India wat een geweldig land is het. Maar India is niet voor iedereen geschikt. India is alleen voor de die-hard reizigers, mensen die zich in kunnen leven in de cultuur van een land, mensen die kunnen accepteren dat dingen heel anders gaan dan in Nederland. Net als bij China moet je een knop om kunnen zetten, als je dat kunt zijn India en China de mooiste landen ter wereld om te bezoeken.


Mijn top 3 vanfavorietevakanties is nu:


2Peru



Maar waar komtIndia in dit lijstje. Ik ben er nog niet helemaal uit. Het is zo'n bijzondere reis, zo'n bijzonder land dat alleen een plaats boven of onder China in aanmerking komt. Ik moet deze reis even laten bezinken en deze 2 landen dan nog eens tegen elkaar afwegen.


India zo anders dan alle andere landen in Azië. Een mooie afsluiter van het Aziatische continent. Verlopig voor mij geen Azië meer. Eerst wat andere continenten bezoeken. Van Zuid Amerika heb ik alleen Peru gezien en het wordt tijd dat ik daar wat meer landen ga zien.



Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!