Léon Around The World

Murchison Falls part 2

De eerste week was gericht op de cultuur van Oeganda. Kennis maken met de lokale bevolking en de lokale gebruiken. De rest van deze reis zal meer gericht zijn op de flora en fauna van Oeganda.

Vandaag de eerste game drive van deze vakantie. Ik heb al redelijk wat game drives gedaan maar ze gaan nooit vervelen. Om 7 uur gaat het park open en dus vroeg uit bed. De lodge waar we verblijven zit op ongeveer een paar kilometer van de ingang van het park en bij aankomst gisteravond hadden we in de verte 4 olifanten gespot en we hopen dat ze op de zelfde plek zijn blijven hangen.

Één van de olifanten is inderdaad op de zelfde plek gebleven. Het ia een volwassen mannetje en hij staat op maar een paar meter van de weg. Het blijft geweldig om zo'n kolossaal beest van zo dichtbij te zien.

Om kwart voor zeven staan we vooraan voor de poort van het park. Het park is ruim 300 vierkante kilometer groot en het trieste is dat er olie is ontdekt. Op verschillende plaatsen in het park wordt naar olie geboord. Terwijl wij voor een slagboom moeten wachten, rijden tankwagens het park al in.

Maar gelukkig hoeven we niet lang te wachten en mogen we het park in. Lang hoeven we niet te rijden voor de eerste dieren zien.
Al na 100 meter lopen bavianen gevolgd door de eerste van de honderden Hartenbeesten, Oribi en de Oegandese Kobs. Ook wrattenzwijnen zijn goed vertegenwoordigd in dit park. Na een uurtje rijden zien we ook de eerste giraffen en buffels. Omdat de neushoorn is uitgestorven in Oeganda zitten we nu op de helft bij het spotten van de big four. Olifant en buffel gespot en nu alleen het luipaard en de leeuw nog. Maar hoe goed we ook zoeken lukt het niet om deze twee dieren te spotten. Omdat het inmiddels twaalf uur un de middag is en ongeveer 40 graden gaan we terug naar de lodge om te lunchen en als het wat afgekoeld is wagen we een tweede poging.
Op ongeveer een kilometer afstand van de lodge staat weer een groepje van 4 olifanten onder een boom verkoeling te zoeken in de schaduw. Bart moet zijn energie kwijt en hij vraagt na de lunch aan mij of ik mee loop richting de olifanten. De zandweg richting olifanten is erg heuvelachtig en ik ben gesloopt als na dik een uur bij op ongeveer 50 meter van de olifanten staan. Snel een paar foto's gemaakt en weer terug voor het tweede deel van de gamedrive. Maar ook in de middag geen leeuwen en luipaard.