Léon Around The World

Kibale part 2

Tweede kerstdag en vandaag ga ik chimpansees tracken. Vanaf the lodge is het een half uurtje rijden naar de hoofdingang van park. We krijgen een korte instructie en na wat schriftelijke formaliteiten mogen onder begeleiding van een ranger en een met kalasjnikov bewapende bewaker het park in. Na een half uur heuvel op te hebben gelopen begint de vermoeidheid toe te slaan. Het is nog maar half negen 's ochtends maar het is al behoorlijk warm. Maar gelukkig horen we op dat moment in de verte chimpansees krijsen. Nu weten we welke richting we moeten lopen en een half uur later staan we onder een boom met twee chimpansees er in. Ze zitten hoog un een boom blaadjes te eten en het is lastig foto's maken. Na een kwartier besluit één van de twee chimpansees naar beneden te klimmen en een vrucht op de grond te gaan eten. Helemaal volgegeten valt hij in slaap en kunnen we van heel dichtbij foto's nemen. Twee chimpansees is wel een beetje weinig dus gaan verder , opzoek naar een grotere groep chimpansees. Onderweg komen we nog wel andere aapsoorten tegen maar geen chimpansees. Eenmaal bij de ingang van het park wat bij gepraat met andere groepen en dan blijkt dat de meesten helemaal geen chimpansees gevonden hebben en verandert de lichte teleurstelling in euforie.

Nabij de lodge ligt ook een moeras. Onder begeleiding van een lokale gids maken we in de namiddag als het weer wat afgekoeld is een wandeling van 3 uur. Grote delen van het moeraas staan vol met papyrus. Het andere gedeelte bestaat vooral uit bomen. De bomen zitten vol met kleurrijke volgels en ook zien we vijf van de zeven aapsoorten die in deze streek voorkomen wat deze dag een hele geslaagde dag maakte met 2 lange wandelingen en dus maar eens een keertje vroeg naar bed.