Léon Around The World

Queen Elisabeth National Park

Vandaag rijden we naar Queen Elisabeth National Park en gaan we weer gamedrives doen. Tijdens deze rit passeren we de evenaar en dat id natuurlijk een verplichte fotostop. Vervolgens in het eerst volgende dorpje gestopt voor de lunch. Iedereen is ondertussen dol op rolex en dat maakt het zoeken van een plasts om te lunchen erg makkelijk. De komende twee nachten slapen we weer in tentjes met de extra uitdaging dat de campsite aan een kanaal ligt waar krokodillen on zitten maar die echt bomvol zit met nijlpaarden die 's nachts aan land komen om te grazen. Het advies van Frank is: "Don't put your tent on the Hipo highway,". Dus maar een plekje onder een boom uitgezocht waar geen nijlpaardenmest lag. De rest van de schaduw doorgebracht want het is te warm om iets te doen.

En dan is het weer tijd voor een gamedrive en dit keer betreft het een nacht gamedrive. Veel dieren zoals leeuwen en luipaarden die overdag apathisch in de schaduw liggen zijn 's nachts actief. Het nadeel van nacht gamedrives is dat je heel weinig ziet. Je kunt maar een meter ver kijken. Het grote voordeel is dat je 's nachts niet zonder ranger het park in mag en als je een ramger bij je hebt hoef je niet op de wegen te rijden. Op offroad rijden staat een boete van 150 US dollar en van de chauffeur en gids wordt de licentie ingetrokken. We kiezen er voor om een rangeer en een gids met zoeklicht te huren. Maar na een uur rijden hebben we nog niets gezien. Zelfs geen kobs waar je er normaal gesproken toch honderden van ziet. Alle antilopen zoeken elkaar 's nachts op, om het risico gegrepen te worden door een roofdier, te beperken. Eindelijk zien we dan wat kobs die het niet nodig vinden om de nacht in een grote groep door te brengen. Weer een half uur later een grazend nijlpaard. Tot nu toe hebben we alleen over een andere boeg en gaan off road. Dat blijkt een verstandige keuze want al snel lopen er drie leeuwinnen met drie welpjes voor de auto. Het is erg lastig foto's maken omdat donker is maar de filmpjes lijken beter te lukken. De leeuwen raken al snel geïrriteerd door het zoeklicht en daarom laten we ze maar met rust en gaan door met zoeken. Al snel vinden we een hyena die minder last heeft van het zoeklicht.
Op het gemak wat foto's gemaakt en wat gefilmd en dan is het al weer tijd om terug te gaan. Al weer een zeer geslaagde gamedrive en maken we gaan de eerste nacht te gemoed tussen de nijlpaarden.