Léon Around The World

Bwindi

Het nieuwe jaar kan niet beter beginnen, vandaag gaan we eindelijk Gorilla's tracken. Wederom gaat de wekker om 5:00 dus weer een erg korte nacht. De douche gecheckt maar nog steeds geen warm water. Afgezien van wat spierpijn in mijn bovenbenen en wat pijnlijke knieën mag ik van geluk spreken dat niet meer heb over gehouden aan mijn klim van de vorige dag.


Als ik naar het restaurant loop zie ik Frank uit zijn tent komen en dat gaat erg moeizaam, hij loopt als een oude man. Ook hij heeft de nodige spierpijn en ook Bart heeft problemen met lopen. Na het ontbijt rijden we naar het startpunt voor de gorilla-tracking. Ik had een hele strenge instructie veracht maar dat valt reuze mee. De afstand tot een gorilla moet 5 meter zijn, als een gorilla een schijnaanval maakt mag je ze niet aankijken, tassen mogen de laatste 200 meter niet mee en niet als groep om een gorilla gaan staan. Dan stappen we in de auto en moeten nog een klein half uurtje rijden voor we boven op een berg stoppen. Vanaf hier moeten we lopen. Daar gaan we weer, weer berg af..... en al heel snel doen mijn knieën erg pijn. Na 3 kwartier de bergaf houden we een korte pauze en tot onze grote verassing moeten we onze rugtassen hier laten staan als we verder lopen. Zou het echt?, Nu al? Ne een paar meter gelopen te hebben hoor ik een hoop giristel rechts naast me in de struiken maar een ranger achter me zegt dat ik door moet lopen. Als ik nog een meter of 10 door loop zie ik links van me een groep gorilla's zitten. Het zijn 2 mannetes en een vrouwtje. Het ene mannetjes is echt gigantisch groot, het ander mannetje is wat kleiner en ligt wat te slapen. Als ik omhoog kijk zitten ook in de bomen nog een aantal vrouwtjes gorillas. We staan op ongeveer 5 meter afstand en ik had vooraf niet kunnen dromen dat ik zo dichtbij foto's zou kunnen maken. Maar na 5 minuten zegt de hoofdranger dat we nog een paars stappen naar voren mogen doen. We staan nu op vier meter afstand en de gorilla's zijn heel relaxt. Het enige wat ze doen is blaadjes eten ze lijken zich weinig van ons aan te trekken. Na ongeveer 10 minuten zijn ze helemaal gewend en komen de gorilla's wat meer onze kant op. Ik kan het bijna niet geloven ik sta op 3 meter afstand van een groep gorilla's en dat is zo'n onwerkelijk gevoel. Zelfs in de boom vlak boven me zitten gorilla's. Omdat we maar een uur bij de gorilla's mogen, zoveel mogelijk foto's en filpjes gamaakt, Daarna mijn kamera opzij gelegd en van het moment genoten. Thnx voor de tip Anja!


Op het moment dat de ranger zegt: "Take your last pictures" besluit het mannetje wat de hele tijd had liggen slapen in aktie te komen en voor een toegift te zorgen. Hij loopt tot ongeveer 2 meter afstand en gaat heel relaxt wat bladjes eten.


Dit overtreft echt alle verwachtingen.


Met een heel goed gevoel terug naar de lodge en daar nogmaals genieten van alle foto's en filmpjes,

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!